Vóór corona organiseerde vrijwel ieder bedrijf jaarlijks een personeelsfeest of teamuitje. De pandemie dwong ons tot thuisblijven, met een innovatiegolf in de wereld van teamuitjes en teambuilding tot gevolg. In dit artikel bespreken we een aantal interessante initiatieven.
Het techbureau Q42 ontwikkelde bijvoorbeeld de virtuele tropisch-eilandchatdienst Mibo, consultancybureau InContext bundelde al hun organisatiekennis in de online game Fizzinity en het offline bedrijf Uitjesbazen werd plotsklaps een techbedrijf. Ook ná corona zullen deze virtuele teamuitjes populair blijven. Onder andere omdat er een collectieve digitale mindset is ontstaan én omdat ze goedkoper, duurzamer en net zo leuk zijn.
Naast thuiswerken ook thuissocializen
Met het afkondigen van de eerste lockdown waren managers bang voor verminderde productiviteit, maar gelukkig bleken medewerkers thuis minstens zo hard te werken. Alleen het sociale aspect blijft problematisch: hoe zorg je voor sociale interacties en teambuilding als iedereen thuiszit?
Talloze bedrijven kwamen met online oplossingen. Al dan niet noodgedwongen, zoals het uitjesbedrijf Uitjesbazen. De 25 medewerkers kwamen in één klap zonder werk te zitten. In korte tijd bedacht het bedrijf een hoop online spellen; het spel De mafste dag van je leven werd omgebouwd voor thuisgebruik, inclusief app.
Lees ook: Productief thuiswerken: 11 tips van een thuiswerkcoach
Online teamuitjes onderdeel van het nieuwe werken
De wereld is veranderd door corona. Alles blijkt digitaal te kunnen. En inmiddels zijn we er ook allemaal aan gewend dat veel activiteiten online plaatsvinden. Online teamuitjes zijn goedkoper en schelen reisbewegingen, dus voorspellen we dat er ook na corona een markt voor blijft.
Daar is overigens nóg een goede reden voor: in het post-coronatijdperk gaan veel bedrijven hybride werken. Dat betekent dat we deels thuis en deels op kantoor zitten. Als de helft van de mensen op vrijdag thuis werkt, dan ligt het voor de hand om de vrijdagmiddagborrel voortaan digitaal te houden.
Mibo: vrijdagmiddagborrel op tropisch eiland
Het Nederlandse techbureau Q42 merkte dat – vooral informele – videomeetings stil, kil en opgesloten voelden, waarbij er van teambuilding geen sprake was. Dus ontwikkelden ze de virtuele chatdienst Mibo. In een tropisch eiland in 3D kunnen videobellers ronddwalen en kletsen met andere aanwezigen.
Gebruikers bewegen rond als een soort vliegende monitor waarop het beeld van hun eigen webcam te zien is. Door de combinatie van bewegen in een informele omgeving en realtime videobeeld wordt het mogelijk om op natuurlijke en persoonlijke manier te socializen in kleine groepjes. Je ziet namelijk wel de andere aanwezigen op het eiland, maar dankzij positionele audio hoor je alleen de mensen die dicht bij je staan. Mibo is het leukst met grotere groepen. Een KPN-afdeling borrelde bijvoorbeeld eens met 400 man.
eBook: Het nieuwe kantoor
Download het gratis e-book waarin architect Casper Schwarz met 10 tips en voorbeelden laat zien hoe je elk kantoor om kunt toveren tot een bijzondere werkomgeving.
DownloadFizzinity: online game voor teambuilding
Consultancybedrijf InContext merkte dat de beschikbare online spellen niet optimaal waren voor teambuilding. Daarom bundelde het bedrijf, dat zich richt op betere prestaties van organisaties en personen, alle kennis over teambuilding en ontwikkelde de online game Fizzinity.
Tijdens het spel leren gebruikers hun collega’s op een andere manier kennen. Door vragen over elkaar te beantwoorden, samen raadsels op te lossen en uitbeeldingsvragen te beantwoorden, wordt de band binnen het team versterkt en hebben mensen (als het goed is) vooral veel lol met elkaar. Volgens InContext wordt de game inmiddels door meer dan 50 organisaties gebruikt, waaronder top 100-bedrijven en overheidsorganisaties.
Online escaperooms
Voor corona was de escaperoom een populair teamuitje. Nu zijn diverse escaperooms overgestapt op online escapegames. Het voordeel hiervan is dat veel meer mensen mee kunnen doen. Escape World in Amsterdam biedt bijvoorbeeld een escapegame tot 120 deelnemers aan. De teams moeten mysteries ontrafelen en communiceren hierbij door middel van een groepsapp.
Bekijk de video met Chris Mulder van Leisure Team, het bedrijf achter SocialSpel:
De online escaperoom Pentascope constateerde dat grotere bedrijven als UWV en ABN AMRO het spel vooral inzetten voor werving, selectie en training. Het mkb gebruikt de online escaperoom vooral voor teambuilding. Interessant feit: volgens het Utrechtse bedrijf The Team Building is er een enorme run ontstaan op hun online escaperoom rondom het waargebeurde verhaal van zuster Bertken, die in de middeleeuwen maar liefst 57 jaar vrijwillig in quarantaine ging.
Lees ook: Zo maak je videobellen leuker en minder eentonig
Even weg van werk met online workshops
Ook rond creatieve teamuitjes is een grote online markt ontstaan. Veel bedrijven die voorheen al workshops aanboden, zijn hier bijzonder creatief mee omgesprongen.
Monster Events verzorgt bijvoorbeeld online kookworkshops voor 15 tot 200 personen, live gestreamd vanuit een professionele kookstudio. Deelnemers krijgen een boodschappenlijst of een foodbox thuisgestuurd met de benodigde ingrediënten.
Van huiselijke bingo tot gezellige pubquiz
Veel activiteiten die voorheen offline plaatsvonden, worden nu als online teamuitje aangeboden. Uitjesbazen organiseert bijvoorbeeld online bingoshows en pubquizen, die worden gepresenteerd vanuit een professionele studio. De klassieke bingo wordt aangevuld met ludieke opdrachten en de pubquiz kan helemaal op de organisatie in kwestie worden afgestemd.
Schoonmaakbedrijf CSU – dat duizend kantoorwerkers thuis heeft zitten – organiseerde verschillende online teamuitjes, waaronder bingo. De bingo was een succes, vertelde CEO John van Hoof tegen het AD: “Maar het is allemaal op vrijwillige basis. Mensen moeten zich niet verplicht voelen om ‘gezellig te doen’. Dan werkt het niet.’’