24 februari 2016

Spelenderwijs naar meer productiviteit

Het begrip gamification is alweer een paar jaar oud. Toch staan de zakelijke toepassingen daarvan nog volop in de belangstelling. Tijd om eens te kijken wat gamification is, wat je ermee kunt en wat de voordelen zijn van dit principe op het gebied van productiviteit op de werkvloer.

Wat is gamification?

Met gamification breng je spelelementen uit de wereld van gaming naar alledaagse processen. Dat kan dus ook op de werkvloer zijn, bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, het motiveren aanjagen van je doelgroep of, meer intern gericht, je medewerkers. 

Wat kun je met gamification zakelijk bereiken?

Door een spelervaring te integreren in zakelijke processen én daar een vorm van beloning aan te koppelen (bijvoorbeeld het krijgen van badges of punten) kan het gedrag van de doelgroep gestuurd worden. Bijvoorbeeld richting meer participatie, conversie en dus ook, productiviteit. Wat je vaak ziet is dat daarvoor allerlei handige apps en tools ontwikkeld worden die de doelgroep aanzetten tot actie, hen motiveren om meer uit zichzelf te halen én zo betere resultaten te halen voor het bedrijf. 

Op welke gebieden kun je gamification zakelijk inzetten?

Enkele terreinen waar je gamification voor je bedrijf kunt  toepassen zijn: 

  • Verzamelen van kwalitatieve klantendata;
  • Oplossen van complexe bedrijfsproblemen;
  • Genereren van hogere omzetten en lagere kosten;
  • Geven van een grotere zichtbaarheid/bekendheid aan je merk(en);
  • Aanspreken van een bredere doelgroep;
  • Het laten kennismaken van klanten met nieuwe producten en diensten;
  • Zorgen dat je relevant blijft voor je klanten.

Meer over sommige van bovengenoemde aspecten kun je nalezen in dit blog van interaction designer Anne Vroegop.

 

Wat blijkt: het werkt!

Dat gamification nut heeft blijkt bijvoorbeeld uit cijfers van een marketingonderzoek (juli 2015), gehouden onder ruim 500 werknemers in de Verenigde Staten. Bij 78% van de ondervraagden werd gamification binnen het bedrijf toegepast. Van hen gaf 90% aan dat zij daardoor productiever zijn geworden. Bekende bedrijven die de vruchten hebben geplukt van gamification zijn bijvoorbeeld de Amerikaanse restaurantketen Applebee's (beschreven in deze case), hotelketen Hyatt en Xerox, bekend van de kopieerapparaten. Over die laatste twee bedrijven kun je in dit artikel lezen wat dit hen voor moois opleverde.

 

Praktijkcase KPN

Niet alleen grote overzeese bedrijven passen spelprincipes toe in hun bedrijfsvoering. Ook dichter bij huis zijn er organisaties die het principe in meer of mindere maten omarmd hebben of er mee experimenteren, waaronder Rabobank, UWV en VGZ. Ook KPN heeft in de zomer van 2013 al eens een proefballon opgelaten om te kijken hoe met gamification bepaalde bedrijfsprocessen verbeterd konden worden. Het ging toen om het optimaliseren van de productiviteit van medewerkers van haar Enterprise Service Desk voor ING. Die pilot werd succesvol afgesloten, met als grootste winst dat de verbetering uit de teams zelf kwam en van onderaf wordt gedragen, in plaats dat deze van bovenaf opgelegd werd.

 

Gerelateerde artikelen